Ines Vrban, upraviteljica Zaklade Zajednički put: „Uz naš javni rad, istraživanja i izdavaštvo, na razini sektora očekujem da ćemo najveći učinak postići upravo navedenim sustavom kvalitete, od kojega očekujem dalekosežne razvoje. Kroz implementaciju E-Qalin modela stvara se međunarodna platforma za razmjenu ideja, znanja i iskustva čime se osiguravaju kvalitetni uvjeti za testiranje socijalnih inovacija (npr. kućanske zajednice) a iskustva iz drugih država pokazuje da sustav utječe na povećanje zadovoljstva stanara, radnika i rodbine.“
Koliko dugo djelujete, tko je osnivač Zaklade i koja je Vaša osnovna svrha?
Zaklada „Zajednički put“ je neprofitna organizacija predana razvoju, zagovaranju i provedbi dostojanstvenog, kvalitetnog, sigurnog i aktivnog starenja, prilagođenog potrebama i sposobnostima svake pojedine starije osobe. Osnovana je 2005. godine odlukom Skupštine Grada Zagreba, a tehnički i materijalni preduvjeti za redovan rad ostvareni su krajem 2009. godine od kada sustavno djeluje spram ostvarenja svoje svrhe - sveobuhvatne podrške osobama starije životne dobi Grada Zagreba: uslužnog posredovanja dionicima i donatorima, osiguravanja i financiranja uslužnih i socijalnih servisa kao i samostalnog pružanja različitih oblika skrbi za osobe starije životne dobi.
Koji su izvori prihoda Vaše Zaklade? U koje projekte, programe ili programska područja ulažete najviše svojih sredstava? Tko su Vaši korisnici?
Rad Zaklade većim dijelom financira Grad Zagreb kao zakladnik, a djelomično se programi financiraju putem aktivnosti vezanih uz Supersenior fond Zaklade. Supersenior fond je osmišljen kao dugoročni alat za prikupljanje financijskih sredstava i razvoj budućih projekata za podizanje kvalitete života starijih osoba a sredstva se za fond prikupljaju putem prijava na natječaje, pojedinačnih donacija kao i organizacije humanitarnih akcija i crowdfunding kampanja. Fond je dio programskog pravca Filantropija i zakladništvo a osim njime, Zaklada Zajednički put svoje ciljeve ostvaruje i putem izravnog rada s korisnicima te istraživačkog i stručnog rada.
Koja su do sada najveća postignuća Vaše Zaklade i na što ste najviše ponosni?
Sigurnost koju korisnici osjećaju pri obraćanju Zakladi jedan je od naših najvrjednijih resursa, i na ukazano povjerenje odgovaramo zajamčenom stručnošću. Od samog osnivanja dio aktivnosti Zaklada Zajednički put usmjerava na izravan rad s korisnicima kojeg oblikuje sukladno interesima i potrebama starijih građana. Savjetovalište za starije osobe je isprva djelovalo u domovima za starije i nemoćne osobe, gerontološkim centrima i udruženjima umirovljenika a potom u novootvorenim Centrima Zaklade. Kroz godine se uvećava broj različitih usluga kojima se ispunjava širok spektar potreba korisnika: ugovori o doživotnom uzdržavanju, smještajni kapaciteti, savjetovanja iz različitih područja i organizacija sadržaja za starije osobe. Evo samo da ilustriramo - sadržaji za korisnike se redovito organiziraju od 2012. godine, otkako je provedeno preko 7500 programskih jedinica, pri čemu u većini godina broj prelazi 1000 pojedinačnih aktivnosti. Navedenome ću nadodati da je Zaklada odmah bila započela s angažiranjem volontera čiji se broj postepeno povećavao kroz godine ne bi li naposljetku većinu edukacijskih aktivnosti u predpandemijskim godinama provodili upravo volonteri.
Prema Vašem mišljenju, koji su najveći problemi zakladništva u Hrvatskoj?
Zakladništvo u Hrvatskoj nije dovoljno prepoznato, niti čak dovoljno razvijeno. O filantropiji se malo zna a uvriježene su i predrasude koje rezultiraju manjkom povjerenja. Hrvatska se može podičiti vibrantnim civilnim sektorom, no građanima su puno bliži češći oblici, kao što su udruge i inicijative. Sve to umanjuje i spremnost na donacije pa čak i brojnost natječajnih izvora financiranja. To sve vjerujem možemo nadići umrežavanjem s drugim dionicima i sinergijom suradnje s drugim zakladama. Stoga smo sa Zakladom SOLIDARNA početkom listopada održali jedno jako uspješno javno savjetovanje pod nazivom „Horizontalna suradnja i građanska solidarnost kao poluge socijalne politike Grada Zagreba“. Tijekom žive rasprave je postalo jasno da u Gradu Zagrebu djeluju najrazličitiji akteri koji se bave temama solidarnosti a od kojih su svi i više no zainteresirani za međusobnu podršku i informiranje. Upravo je u tijeku jedno manje ispitivanje potreba dionika gdje će se kristalizirati naredni koraci.
Kako ste prebrodili izazove u 2020. godini: pandemiju COVID-19 i zemljotrese?
Kada govorimo o starijim osobama u kontekstu pandemije, nezaobilazna je činjenica da je riječ o ranjivoj skupini čija stopa smrtnosti predstavlja 92,46% od ukupnog broja umrlih. Ne čudi stoga da su istraživanja u drugim državama pokazala kako je situacija na stariju populaciju utjecala pogoršanjem fizičkog i mentalnog zdravlja te općenito smanjenjem kvalitete života i jačanjem zabrinutosti za budućnost. U Hrvatskoj je sve navedeno još dodatno pogoršano potresom. Mi smo u Zakladi na to odgovorili prebacivanjem niza aktivnosti online, od radionica do savjetovanja, jer je dostupna podrška - kao i ispunjeno vrijeme - od velike važnosti. Osim aktivnosti uživo, izradili smo i serije edukativnih materijala koji su se mogli pratiti online, od stranih jezika do vježbi. Uvidjevši da djelu starije populacije ti sadržaji nisu dostupni na jednak način kao drugima, proveli smo program informatičkog opismenjavanja, izrađujući video materijale i priručnike. Međutim također smo funkcionirali i kao informacijski servis, objavljujući informacije o drugim dostupnim sadržajima kao i o aktualnim mjerama.
Koji su planovi Vaše Zaklade za iduće razdoblje?
Od 2020. godine Zaklada potiče uvođenje sustava kontrole kvalitete u skrb za starije osobe. E-Qalin sustav kvalitete u sustavu socijalne skrbi je sveobuhvatan, inovativan i dinamičan sustav čija posebnost je usmjerenost na korisnike. E-Qualin su već uvele brojne države EU (Austrija, Češka, Francuska, Italija, Njemačka, Luksemburg, Slovenija, Velika Britanija) a Zaklada Zajednički put kao nositeljica licence za Republiku Hrvatsku započela je 2020. godine s edukacijama za uvođenje sustava u domove u Hrvatskoj, na čemu želimo dodatno raditi tijekom narednih godina.
Što Vas osobno najviše motivira? Vaša poruka za čitatelje
Zbog kontinuiteta suradnje i kvalitete usluga, Zaklada Zajednički put u zajednici svojih korisnika predstavlja pouzdan i prepoznatljiv oslonac. Taj je ishod dosadašnjih napora onaj koji pruža najopipljiviji izvor zadovoljstva. Međutim, pitanje kvalitete života starijih osoba sistemsko je. Uz naš javni rad, istraživanja i izdavaštvo, na razini sektora očekujem da ćemo najveći učinak postići upravo navedenim sustavom kvalitete, od kojega očekujem dalekosežne razvoje. Kroz implementaciju E-Qalin modela stvara se međunarodna platforma za razmjenu ideja, znanja i iskustva čime se osiguravaju kvalitetni uvjeti za testiranje socijalnih inovacija (npr. kućanske zajednice) a iskustva iz drugih država pokazuje da sustav utječe na povećanje zadovoljstva stanara, radnika i rodbine. Posredstvom Zaklade Zajednički put, Hrvatska time slijedi europski trend optimizacije socijalne skrbi – a demografski pokazatelji na razini Europe samo dokazuju ključnost ovog područja. Stariji ljudi nisu teret društvu već njegov KAPITAL.
"